Skip to main content

Publicaties & interviews

Detextificatie

Oral Performance and the Veil of Text

It is common opinion in biblical scholarship that the biblical documents functioned in a sociocultural context dominated by the spoken word. Detextification is the result of addressing the complex relation between this formally acknowledged functioning in its original oral delivery and the daily praxis of biblical scholarship in which these documents function as autonomous texts in an ever-expanding universe of texts. The argument in this book is that in addition to acknowledging the difference in media (oral performance there and then versus reading text here and now), it is crucial to differentiate and explicate the mindsets behind these media. 

A literate reader in the present structures thought, vis-a-vis text, differently from someone intensively formed by oral-aural communication, in the moment of exposure to a performing orator. The latter perspective was Paul’s in the process of his letter composition. Therefore, this is a leading question in detextification: How can a contemporary biblical scholar relate to the text of Paul’s letters in such a way as to understand how the apostle envisioned his original addressees structuring their thoughts during the event of a letter’s oral-aural delivery? Two test cases are provided from the Letter to the Galatians (Gal 2-3).

Aanbevelingen bij het boek:

‘It is highly, highly appreciated’
Werner Kelber

‘Veel waardering dus voor deze pittige studie’
Arco den Heijer

‘Ben F. van Veen presents a thorough challenge to all textually traint scholars to fully embrace the different mindset of the New Testament authors’
Samuel Byrskog

Hour of Power

Ben van Veen wil de liefde van God tastbaar maken in de gevangenis, want ook daar geldt de boodschap van liefde en vergeving. Hij probeert een relatie op te bouwen met de mensen die gevangen zitten tussen de muren van de gevangenis. In het aangaan van relaties zit het geheim van God, aldus de gevangenisdominee. Toch betaalt de dominee ook een bepaalde prijs voor alles wat hij hoort binnen die vier muren. ‘Je verliest daarmee een stuk onschuld omdat het kwaad heel bedreigend kan zijn.’ Hij vertelt hoe alles begint en eindigt met liefde.

‘Kringloop van het kwaad: Essays van geestelijk verzorgers bij Justitie.’

Het essay van mijn hand is: “Registratie en relatie: een detextificatie van de kringloop van het kwaad vanuit het oogpunt van het justitiepastoraat”. Waar gaat het over? De doorwerking van tekst (dossier, vonnis, strafblad, d&r, po, etc.) wordt belicht en gewogen vanuit de beleving van gedetineerden. Conclusie: gedetineerden dienen vertrouwen te hebben in specifieke medewerkers in het systeem (tegen het overheersende wantrouwen in), anders wordt registratie vaak als een schaduwgevangenis ervaren.

Ryan van Eijk e.a. (red.), Geestelijke Verzorging en visies op humaniteit in detentie

Geestelijk verzorgers in justitiële inrichtingen werken in een uitdagende omgeving. Zij hebben dagelijkse omgang met gedetineerden. Ze vervullen een soort vrijplaats, want zij hebben een andere positie dan het andere personeel waar gedetineerden mee te maken krijgen, bewakers en therapeuten. Tegelijk maken ze deel uit van het systeem van detentie. Dat zorgt voor een voortdurende spanning in het zoeken naar de juiste manier van handelen.

Ben werkt als predikant in de bajes: ‘Die mannen komen bij mij omdat ze bij God willen komen’

Interview Ben van Veen (49) werkt als gevangenispredikant in het midden van het land. Met de mannen in de bajes voert hij gesprekken – individueel of in een groep – en hij verzorgt de zondagse kerkdienst. ‘Ik representeer Jezus. Dat betekent dat iedereen welkom is.’

Hoeveel gevangenen zitten te wachten op een predikant?

‘Er is opvallend veel geloof in de bajes. De meeste mannen hebben vanuit hun opvoeding iets meegekregen over God, al is het maar door hun oma. Ze dragen dat mee in hun rugzak. De detentie is voor de meeste gevangenen heel ingrijpend. Ze worden gearresteerd en daarna zitten ze meerdere etmalen in hun eentje in een politiecel. 

Er is soms middelengebruik in het spel of een heftige manier van leven. In zo’n cel kan een proces op gang komen. Je kunt hardhandig met jezelf geconfronteerd worden: waar ben ik mee bezig, wat heb ik gedaan? En dan geldt: nood leert bidden. Door de stress en het conflict met zichzelf zijn ze ontvankelijk voor iets geestelijks of spiritueels.’

Detextificatie
Webontwerp en bouw: Studio Uitzien